Deze morgen werden de klasgroep even gesplitst. De kinderen van het 5de leerden bij Getty verschillende meervoudsvormen.
Het 6de leerjaar maakte kennis met oppervlakte- en ruimtematen. Tijdens het uitrekenen van een oppervlakte gebruikten we reeds cm² (vierkante cm). Nu leerden we ook de inhoud berekenen van een balk met cm³ (kubieke cm)
Na het berekenen en de formule uit te werken probeerden we het in de praktijk.
Hoeveel water kan in de balk?
Wat hebben we ontdekt? 1 liter gelijk is aan 1 dm³.
Dus konden we uitrekenen hoeveel water er in een zwembad kan en hoeveel emmers dit zijn.
formule: lengte x breedte x diepte
berekening: 25 m x 10 m x 3 m (als het zwembad overal even diep is)
uitkomst: 750 m³
omgezet: 750 000 dm³
uitkomst: 750 000 liter of 75 000 emmers
Heel veel water dus!
Het 6de leerjaar maakte kennis met oppervlakte- en ruimtematen. Tijdens het uitrekenen van een oppervlakte gebruikten we reeds cm² (vierkante cm). Nu leerden we ook de inhoud berekenen van een balk met cm³ (kubieke cm)
Na het berekenen en de formule uit te werken probeerden we het in de praktijk.
Hoeveel water kan in de balk?
Wat hebben we ontdekt? 1 liter gelijk is aan 1 dm³.
Dus konden we uitrekenen hoeveel water er in een zwembad kan en hoeveel emmers dit zijn.
formule: lengte x breedte x diepte
berekening: 25 m x 10 m x 3 m (als het zwembad overal even diep is)
uitkomst: 750 m³
omgezet: 750 000 dm³
uitkomst: 750 000 liter of 75 000 emmers
Heel veel water dus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten